NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Saturday 22 June 2013

Isteri: Antara Dua Darjat


Sinopsis:  Catatan  ini adalah petikan dari buku terjemahan yang sah daripada buku: al-Sirah al-Nabawiyah, Muhammad Rasulullah wa al-Lazina Ma’ahu (Hajar al-Misriyah Ibu Bangsa Arab), karangan al-Ustaz Abdul Hamid Jaudah al-Sahhar, diterjemah oleh Puan Safiah Abd Razak, dan diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur (1991).

Isteri adalah perempuan yang dikahwini oleh seorang lelaki dan dihebahkan kepada pengetahuan umum. Setelah melalui proses maka dua pasangan itu telah diakui sebagai suami isteri. Mereka adakalanya akan menemui taman-taman syurga di dunia lagi dan tidak dinafikan pula menempah malapetaka neraka. Ia banyak bergantung kepada sikap, toleransi, situasi, saling memahami, keluarga dan masyarakat. Disiplin, tanggungjawab dan kerjasama adalah suatu kewajiban untuk mengekalkan kedamaian dan kerukunan rumahtangga.

Soda anak Saad, seorang gadis yang cantik. Menawan. Ismail menyukainya. Lalu Ismail berjumpa Saad untuk meminang Soda. Pinangannya diterima. Hajar ibu Ismail mendiamkan diri. Walaupun dia tidak suka kepada Soda. Ismail berkahwin dengan Soda. Hari terus berlalu. Minggu berganti bulan. Bunga mula memutik. Mantari setia memancarkan sinarannya.

“Assalamualaikum!”
Salam tidak dijawab. Soda muncul di muka pintu dengan air muka masam.  Kegembiraan dan kasih sayang tidak terpancar di wajahnya.
“Saya ayah Ismail.”
“Ada sesiapa lagi di rumah?” Nabi Ibrahim bertanya.
“Tidak!” jawab Soda kasar.
“Bagaimana dengan makan dan minum kamu?”
“Sebenarnya kami dalam kesempitan.”
“Mana Ismail?”
“Keluar memburu.”
“Sekiranya dia pulang sampaikan salam ayah kepadanya. Katakan padanya ayah kamu mahu dia tukarkan daun pintu rumah ini.”

Soda, isteri Ismail keras hati. Isteri pendakwah mestilah ikhlas, amanah, melahirkan zuriat yang salih, menjauhi keluh-kesah, kekufuran, dengar nasihat suami, memanfaatkan waktu,  menginsafi diri sebagi seorang hamba, 'taqarrub ilallah' dan patuh kepada ajaran Islam.

Sekembalinya Ismail, Soda menceritakan pertemuan beliau dengan bapa mertuanya dan dialog yang berlaku. Lalu Ismail menerima nasihat ayahnya dan menceraikan Soda. Apabila Soda diceraikan Hajar  berfikir dan mengikhtiarkan mencarikan jodoh untuk Ismail. Akhirnya, Hajar memutuskan untuk mencari seorang gadis Mesir1. Hajar menghantar utusan ke rumah kawannya di Munif untuk mencarikan seorang gadis dijadikan isteri Ismail. Utusan itu pergi ke Mesir menunggang kuda. Setelah beberapa hari utusan itu telah membawa seorang gadis Mesir. Ismail berkahwin dengannya. Tidak berapa lama kemudian Nabi Ibrahim menziarahi rumah Ismail.

“Assalamualaikum!”
“Walaikum salam.”
“Saya ayah Ismail.”
“Mana suamimu?”
“Menternak kambing bersama-sama ibu.”
“Sila masuk.”
“Boleh saya duduk?”
“Silalah, duduklah. Ayah mahu makan dan minum?”
“Apa makanan yang ada?”
“Susu dan daging.”
“Minuman?”
“Susu dan air.”
“Sukakah kamu tinggal di sini?”
“Kami bahagia dengan segala kurniaan Allah.”
“Semoga Allah  memberkati makanan kamu.”

Nabi Ibrahim dan menantunya sama-sama turun menuju ke perigi Zamzam. Wanita itu membasuh kepala Nabi Ibrahim. Setelah itu Nabi Ibrahim dan menantunya kembali semula ke rumah. Kebetulan Ismail baru sampai di rumahnya. Sebaik sahaja terpandang kepada Nabi Ibrahim, Ismail terus memeluk dan mencium ayahnya yang dikasihi. Berlinangan air mata membasahi pipi. Sebak rasa dihati. Alhamdulillah. Ya Allah Ya Rabbal Alamin.

“Jagalah isterimu baik-baik. Dia seorang wanita yang baik.”
Allahu Akhbar.

Isteri yang baik memiliki ciri-ciri penyantun. Hormat ibu bapa dan orang tua. Menyayangi adik-beradik. Mendidik anak-anak dengan kesungguhan. Sikapnya disenangi. Menjaga kehormatan diri. Ikhlas dalam tindakan. Berprasangka baik dengan mertua dan ipar-duai. Proaktif dengan kebajikan keluarga. 


Ilham ini hasil cetusan pertemuan Amerika-Taliban di Dhoha, Qatar tanpa penyertaan kerajaan Afghanistan pimpinan Hamid Karzai. Apakah Taliban akan kembali memerintah Afghanistan? Ya, atau Tidak, atau Tidak Pasti. Satu persoalan yang tidak memerlukan jawapan pada ketika ini. 

Jumaat, 21/6/2013.

___________
1 Pada muka surat 21 Kitab Taurat menyatakan, ibu Ismail mencari seorang gadis Mesir menjadi isterinya. Menurut Ibnu Hisyam, gadis itu ialah ‘Atiqah binti ‘Amru. Menurut al-Waqidi pula, gadis itu ialah Syamsiah binti Mahalhal.


Rumah dua tingkat Moden

Rumah dua tingkat kampung

Rumah teres berkembar moden

Rumah teras berkembar kampung


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”